Утринава, на 81-годишна возраст, почина македонскиот театарски режисер Љубиша Георгиевски. Јавноста го паменти како можеби најавангардниот македонски режисер со најмногу забранети претстави. Во почетокот на 2014 година луцидниот Георгиевски одбележуваше значаен јубилеј, 55 години творештво и 77 години живот и по тој повод во Македонскиот народен театар (МНТ) беше поставена неговата претстава „Аферата Елсинор“, која беше само дел од настаните со кои се одбележуваше 55-годишното творештво на Георгиевски.
Во неделникот „Република“ по тој повод објавивме интервју со Георгиевски, кое сега го објавуваме во целост.
Луцидниот и секогаш екстравагантен Георгиевски е театарски и филмски режисер, драмски писател и есеист, теоретичар на театарот и професор по театарска режија и актерска игра на Факултетот за драмски уметности во Скопје. Дипломирал на Академијата за театар, филм, радио и за телевизија, група театарска и радиорежија, во Белград 1974 година. Како театарски режисер, има поставено 165 постановки во Македонија, Србија, Хрватска, Босна и Херцеговина, Словенија, Бугарија, Романија, Полска, како и четири постановки во САД, каде што на универзитетите во Јужна Калифорнија и во Тексас предавал теорија на театарот и актерска игра. Неговите претстави се играат на повеќе од десет јазици и гостувале низ Европа, од кои позначајни гостувања му се во Москва и во Виена.
Со претставата „Аферата Елсинор“ одбележувате 55 години творештво на македонската и на светската сцена и 77 години живот. Се прашавте ли во еден момент, кога поминаа годините?
Георгиевски: Апсолутно, прашањето ви е на место, на мои години човек се прашува токму така: кога поминаа толку години, како сѐ да беше вчера? Меѓутоа, кога ќе почне човек да мисли наназад, мигот се растегнува во милениум. Многу нешта се случија во мојот живот, така што е невозможно да се компримираат во еден миг. Избегнувам да гледам назад затоа што минатото е безнадежна работа, не може да го промените. Минатото е свршен чин и не е препорачливо да мислите на нешто што завршило, без разлика дали ќе мислите позитивно или негативно. Напротив, иднината е интересна, претставува авантура. Иднината, барем ние имаме илузија дека ние ја моделираме сопствената иднина. Тоа е, се разбира, илузија, но човекот не може да живее без илузија.
Неуморната Јелена Лужина пресметала дека со 165 претстави, во просек по 40 дена работа, вие речиси 18 години живеете во театарот. Што е тоа што Ве тера постојано да му се давате, без трошка задршка?
Георгиевски: Јас мислам дека цел живот живеам во театарот. За мене Шекспировата мисла дека цел свет е сцена и ние луѓето сме само актери што доаѓаат и си одат е најдлабоката и најточна вистина. Кога се занимавате со театар или сте опседнати со него, тоа не е професија, тоа е начин на живот. Во таа смисла, тоа е огромен период. Тоа е времето што јас сум го поминал зад режисерскиот пулт. Но, кога имате толку богат опус, тогаш, практично, не останува време за ништо друго. Но, не се каам поради тоа. Кога немав веќе што да кажам во театарот, излегов од него и почнав да се занимавам со политика. Тој период не траеше долго, шест-седум години. Тоа е еден кризен период кога човек се чувстува празно и кога сам на себе си ечи како тапан. Ако ечите како тапан, најдобро е да се занимавате со политика. Со уметност може да се занимавате само ако имате што да кажете. Бев гостин во политиката, бев гостин во различни театри, сега се вратив таму каде што припаѓам, во своето јато, и сметам дека направив добар избор. Сметам дека сите политичари по извесен период треба да ѝ се вратат на својата професија. Така е барем во најдобрите демократски обичаи. Кај нас, за жал, сè уште, во јавноста, ако човек се повлече од политиката, се смета за пораз. Победник е тој што ќе го изнесат од канцеларија со нозете напред. Тоа е социјалистички модел на политичар. Во комунизмот, политичарите само мртви ја напуштаа функцијата, живи никако.
Во едно интервју во деведесеттите години изјавивте: не сме сите Трпе и Трајче во државава. Уште ли стоите на тој став?
Георгиевски: Кога ја стававме на нозе оваа држава, историјата не ни дозволуваше да бидеме повеќе Трпе и Трајче. Сите разбравме дека тоа е последната шанса што ни ја дава историјата како на народ да се одржавиме. Тоа што го имавме до тогаш, онаа асномска државност, никако не е за потценување во историографска смисла затоа што тоа претставува едно продолжение, континуитет. Меѓутоа, вистинската држава, со сите нишани, ја создадовме во 1991 година.
Вие сте театарски и филмски режисер, режиравте дваесетина филмови, телевизиски драми, Вие сте и драмски писател, есеист, театарски педагог… Од каде ја црпите таа енергија и инспирацијата за сѐ што сте работеле досега?
Георгиевски: Да чукнам во дрво, човек никогаш не знае од каде му е енергијата. Таа постои или не постои. Но, секако, за да постои таква енергија треба животот да е поставен на некаков концепт. Мојот концепт е немир и непомирливост со состојбата. Јас од дете сум љубопитен и тоа ме движи напред. Непомирливост со некои работи. Бегање од свет во свет. Мојата главна хероина во „Аферата Елсинор“ вели: „Побегнав од помала лудница за да дојдам во поголема и сега се враќам назад, во малата ми е поубаво“. Тоа е реакција на светот таков каков што е скроен. Светот, за жал, е таков каков што е. За малку босанските настани ме престигнаа со премиерата.
Дали лудилото е благослов во театарскиот занает?
Георгиевски: Лудилото е благослов во животот. Ако не полудите, напразно сте живееле. Се разбира, малограѓаните го стигматизираат лудилото како проклетство, како бележаност од бога и слично. Меѓутоа, лудилото како такво го доведува во прашање светот. Кој свет? Овој свет, кој не лични на ништо во последно време. Не е свет, повеќе е несвет отколку свет. Во почетокот на деведесеттите години работев во Италија, во Трст, во еден азил за нервно заболени лица, прочуен во Италија. Таму се работеше по принцип на антипсихијатрија. Тој принцип е многу интересен. На секој болнички кревет нема дијагноза, туку кратка биографија. Никој не добива медикаменти, а секој во три смени, по осум часа, добива човек за разговор, кој ќе глуми сестра, брат, татко, мајка, роднина, семејство. Најчесто тоа го правеа млади лица од добротворни организации. Таму бев ангажиран од најпознатиот италијански психијатар Ротели, да правам театар со тие пациенти, а јас за себе да истражувам кои се границите на театарот, но и границите на човекот и на нормалноста. Целото искуство од таму го сумирав во сцена, која трае 15 минути во „Аферата Елсинор“. Тоа е страшно искуство. Јас спиев во истите соби, кои немаат ниту решетки, ниту катанци. Доброволно, на мојот цимер му глумев пријател. Тогаш сфатив дека границата меѓу лудилото и нормалното, во основа, не постои. Таа граница е поставена од медиокритетите. Секој медиокритет се плаши да излезе од својата медиокритетска корупка. И тоа го смета за лудило, и тоа е точно. И официјалната психијатрија вели така, но англиската, таканаречена антипсихијатрија е до толку интересна што светот го гледа како лудница. Тоа значи дека сите сме потенцијални лудаци.
Се сеќавате ли на Вашата прва претстава, на возбудата со која ја работевте и дали денес, по толку години, нешто е сменето?
Георгиевски: Возбудата е секогаш иста. Тоа е така бидејќи никогаш не се повторува исто. Емоцијата е иста, ама провокацијата е различна. Различноста на провокацијата ја гарантира истоветноста, идентичноста на интензитетот на реакцијата на емоциите.
Вие сте режисер со најмногу забранети претстави. За колку претстави станува збор? Кој ги забрануваше? Тито?
Георгиевски: Забраната не е добра терминологија. Гледано правно, некои беа забранети со декрет, некои судски. За повеќето, образложението беше: слушајте, Це-Ка реши дека таа претстава не се препорачува. Ќе му се телефонираше на директорот, нему ќе му се стресоа панталоните и потоа му се тресеа во следните три години и ќе најдеше начин како да не се игра претставата. Претставата многу лесно може да се абортира – болест на актер, отсуство на пари, отсуство на публика. Или, пак, присуство на публика – ќе дојдат 250 агенти и ќе викаат уаааа! Тоа не е тешко да се организира. Поранешниот режим располагаше со 23.000 кодоши. Тие секогаш му беа на располагање на режимот во Македонија. Се пуштаат 50 кодоши и претставата веднаш се уништува. Моите претстави беа уништувани или судски или со решение на партиски форум. Еден актер доби инфаркт затоа што му се заканија дека ако не добие инфаркт, ќе добие нешто друго. Тој од грижа доби вистински инфаркт. Една претстава беше забранета по 100 изведби. „Свадбата на Мара“ беше судски забранета по четири изведби. Потоа беше судски рехабилитирана, и стана многу популарна во поранешна Југославија, се играше 100 пати. Тоа беа неуспешни убиства на претстави. Јас во својата книга тие луѓе што ги уништуваат претставите ги нарекувам театрициди. Во мојата пиеса „Аферата Елсинор“ не се говори за забрана на претстава, туку за убиство на претстава.
Јавноста Ве доживува како интелектуалец од една вонстандардна, речиси ренесансна, денес веќе изумрена сорта. Се чувствувате ли така?
Георгиевски: На мои години човек се чувстува многу осамено. Просто, затоа што тоа е еден животен принцип. Тие со кои сте се дружеле, блиски луѓе, ги нема веќе. Ги нема вашите духовни ментори, ги нема духовните поддржувачи, кои се по правило постари од вас. Понекогаш ме фаќа паника кога ќе видам мој ученик, кој дипломирал во мојата класа, а е бел во косата. Ме фаќа паника и срам бидејќи јас не сум бел во косата. Никогаш не може да остари тоа што е динамо на човекот. Животот е живот, никој ништо не му може. Едни си одат, но други доаѓаат. Ова прашање го носам со себе како метафизичко проклетство. Многу мои блиски луѓе починаа. А кога одев во Белград се радував дека ќе се дружам со нив. Тажни се тие работи, ама божји. Јас уште не чувствувам резигнација, освен во најфилозофската смисла на зборот. Имам уште планови. Прославата продолжува. Во Драмски театар ќе ја работам „Далајлама“, тоа е една поведра пиеса, не е мрачна како оваа. Завршениот дел од прославата на јубилејот ќе биде на „Битфест“, каде што ќе ја работам пиесата „Геноцид“, која би требало да се игра на Хераклеја. Книгата што ја подготвувам, „Театарски магии“ е при крај. А потоа ќе видиме, како ќе рече господ Бог.
Разговараше: Александра М. Бундалевска
Фото: Игор Ангеловски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Comments are closed for this post.