Традиционално, во Македонија семејството се собира на вечера на Бадник. Се подготвува богата трпеза исклучително со посна храна: питулици, сарма, грав, компир, риба, зелник, овошје и друго, што треба да обезбеди богат род на земјоделските култури во следната година.
Во делови од земјата, на тој ден се меси кравјаче, пита или погача во која се става пара. Сите присутни во својот дел од кравајчето ја бараат парата и тој што ќе ја најде се смета за најсреќниот во годината што претстои.
Во останатиот дел, пак, адетот со паричка се прави на Стара нова година и на Василица.
Црквата е јасна по ова прашање – за Бадник треба да си дома, но питата со париче се врти за Василица!
Обичајот на Бадник да седнеме на маса и да кршиме лепче со паричка не е црковен, туку фолклорен обичај.
Единствено оправдано предание што црквата го кажува секогаш е дека паричката се крши само на Василица и тоа е поврзано со животописот на светиот Василиј Велики. Таму има една случка кога тој, кога доаѓал царот што сакал да го разурне градот, собирал пари за да го подмити, на некој начин да го омилостиви да не го прави тоа, да не им наштети на луѓето, објаснува Отец Бобан од скопската епархија.
Според него, царот загинал и не дошол до градот, по што светиот Василиј Велики се исправил пред дилемата како да им го врати богатството на луѓето.
А не давал секој исто. Тој наредил на градските фурни да замесат лебови и да истураат парички, каде колку ќе им дојде. По Божјо чудо, се случило кој колку дал толку и да му се врати. Токму поради тоа предание ние ја одбележуваме секоја Василица со ставање паричка во лепчето. Ние се сеќаваме на чудото што го направил Бог преку светиот Василиј Велики – вели Отецот.
Каква категорија е среќата?! Мене ќе ми падне паричката и јас ќе имам среќа. Зошто Бог би издвоил некого да биде посреќен од другите затоа што ќе му падне паричка?! Јас сметам дека тој обичај, кој е повеќе фолклорен отколку религиозен и верски, треба полека да угинува за време на Бадник и да се прави за време на Василица, додава отец Бобан.
Историја на паричката
Во времето кога Божјиот угодник свети Василиј Велики станал Архиепископ Кесариски, епархот на Кападокија, кој бил многу алчен и груб човек, имал обичај редовно да доаѓа со својата војска и да го ограбува градот.
Кога на свети Василиј му јавиле дека епархот повторно доаѓа, тој побарал од богатите луѓе во Кеасрија да го донесат сиот свој накит и златници.
Кога епархот пристигнал, свети Василиј го пречекал и му го понудил богатството. Епархот се изненади и по некое чудо се засрамил, така што одбил било што да земе, ниту пак го ограби градот.
Тој никогаш повеќе не се ни врати, ниту пак им досадувал на верните од градот. Свети Василиј останал со сиот накит и златници токму на Новогодишната вечер не знаејќи што на кого му припаѓа. Тогаш просветлен од Господ, тој ги замоли готвачите да направат мали лебови за секој верник.
Во секој од лебовите тој ставил нешто накит и златници. На денот на Новата година кога сите луѓе дошле во црква, тој на секого му дал по едно лепче. Тоа што секој го имал најдено во лепчето било токму тоа што претходно го имал дадено.
За спомен на овој настан до ден денес се практикува на денот на свети Василиј Велики, односно на Новата година (по стар календар) да се меси лепче со паричка во него.
Лепчето се разделува така што првото парче е наменето за спомен на Годпод Исус Христос второто за Пресвете Богородица, а третото за свети Василиј Велики. Понатаму лепчето се разделува на присутните. Оној кој ќе ја најде паричката го добива благословот на свети Василиј Велики за претстојната година.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Comments are closed for this post.